Barcelona nästa!

Här är det full fart! Rebecca och Alexandras första dag här blev dock lugn med båt, solande och poolbad. På kvällen firade vi Filip tillsammans med Tobbe, Åsa och Oscar. Det blev middag på Maccaroni Grill.
Skål i champagne hemma innan vi åkte till middagen.
Alexandra och Rebecca hade med sig presenter från släkten hemma, TACK SÅ MYCKET hälsar Filip!
Pengar och pengar, dollar och yen:)
Av Tobbe, Åsa och Oscar fick han en resväska och yen, passar bra inför stundande Japan resa.
Igår blev det äntligen shopping! Jag, Filip, Alex o Rebbe åkte till Brandon och shoppade på TJ Maxx, Marshalls och inne på köpcentrat. Tjejerna handlade träningskläder, gympadojor, underkläder, klänningar, klocka mm, Filip köpte slipsar, solglasögon, shorts o skjorta. Innan vi åkte hem svängde vi in på Walmart och fyllde upp förråden inför helgen. Nu blir ungdomarna ensamma hemma när jag o Freddan åker till Barcelona.
Nu är det dags för oss att åka mot flygplatsen! Vi landar i Barcelona imorgon 09,30 och så möter vi resten av gänget på hotellet. SÅ KUL DET SKA BLI!

Surprise!

Titta vilka som kommit! Det började inte så bra för tjejerna dessvärre, flyget från Arlanda blev inställt! De skulle flyga via New York, men planet hade fel på motorerna och blev tillslut helt inställt. Alternativet var att vänta tills dagen efter eller bli ombokade. Och självklart vill man ju iväg! Så istället fick de flyga via Reykjavik och Washington och landade här i Tampa vid midnatt. Freddan åkte ut till flygplatsen och hämtade upp dem. Olle och Filip var vakna, men Ida hade somnat. Alla blev helt chockade och fattade ingenting! Ida trodde hon drömde:) Hjälp så jobbigt det varit att hålla detta hemligt för barnen, men kul såklart!
Nu är klockan 01:30 och tjejerna ska ta en snabbdusch innan sängen. Så kul att ha dem här!

"Asså vafan är det här nu då? Vafan gör ni här....Vad helvete......" Typ så lät Filip :)
Sist Alexandra och Rebecca var här var i december 2008!

Filip´s student

Så då är vi hemma efter en rolig och intensiv helg i Maine. Med oss hem har vi en glad och lycklig Filip, som nog inte riktigt fattat att han inte ska tillbaka till skolbänken på ett tag nu. Det som väntar för honom i höst och  ett år framöver är hockeyspel i New York och med sikte att fixa ett stipendium till college. Det är han tillsammans med Rikard och Caleb från Kents Hill som ska spela för samma lag, New York Applecore. Spännande!
Vi landade i Manchester i fredags och vi hade tur för hyrbil och väskor fick vi på ett kick. Bilresan till hotellet tog 1,5 h, och vi kastade oss upp på rummet och bytte om, för att sen åka mot skolan. Vi trodde att det skulle ta 45 min från hotellet i Portland till skolan Kents Hill, men gps:en visade ytterligare 1,5 h. Vi missade därmed fördrinken som hölls hemma hos rektorn, men vi hann precis till middagen. Drinken bestod av vatten eller lemonad, så det gjorde inte så mycket :)
Middagsbuffen var uppdukad i ishallen, hur mycket gott som helst!
Vi hade ju maximal otur med vädret hela helgen, så allting fick hållas inomhus. Regn och 10 grader, det har varit runt 20 grader och kanonväder en längre period, och det fina vädret är tillbaka redan imorgon såg jag.
Efter middagen åkte Filip och Rikard och studenterna iväg på fest, så vi åkte till en bar i närheten och tog en drink tillsammans med fam Keussen och Rikards tjejs familj från Texas. Vi som hade 1,5h körning till hotellet stannande bara en kort stund, de andra festade loss till kl 01,00 på natten.
Lördagmorgon var vi uppe och iväg igen så vi var på skolan kl 10.00. Ceremonin började kl 11.00.
Här sitter vi förväntansfulla och väntar.
Här tågar studenterna in. Killarna i vinröda klänningar och tjejerna i vita.
Rikards tjej Elizabeth i blont hår
Sen hölls det en massa tal av en massa folk, och så var det prisutdelning innan var och en fick gå fram och ta emot sitt diplom.
Klara!
Här är Caleb, Rikard och Filip som ska spela ihop i New York.
Alla lärare stod uppradade och fick bli omkramade och avtackade med presenter om man hade det. Filip gav sin hockeycoach och sin advisor present, och han fick även av dem. Mycket tårar blev det......
Vi blev serverade lunch i skolmatsalen som avslutning, återigen kanongod mat och dessert i massor.
Sen återstod bara att packa ihop det sista i Filips rum och säga hej då.
Vi tog sista bilderna utanför skolan oxå.
Rikards familj åkte mot släkt i Connecticut, och vi åkte till hotellet. Vi hann med att besöka gymmet och poolen innan vi åkte till en sportsbar för att käka middag och se Rangers mot Bruins.
Nu är vi som sagt hemma och ska iväg och käka middag på Ruby Tuesday och så ska vi gå och se Hangover III. Imorgon är vi lediga från jobb och skola då det är Memorial Day. Överraskningen som jag lovade får vänta lite till.....stay tuned!

Olle 13 år

Igår var det Olles födelsedag, och Ida och jag väckte honom med "Ja må han leva" sång och paket på sängen. Fredrik var i Chicago, men kom hem senare på kvällen.
Yrvaken Olle :)
Nya hörlurar, kläder, skor, lukta gott fanns i paketen, och pengar från Farmor o Farfar. Olle hade hockeyträning på kvällen, så kalaset har vi haft idag istället. Tobbe, Åsa och Oscar kom över och vi gjorde egna pizzor, mumsigt!
M&M glasstårta till efterrätt.
Jordgubbar, hallon, blåbär, grädde och lite kakor också.
Kolla in vad som sitter på mitt champagne glas. Ser ut som ett tuggummi, fick ett paket av Åsa, med olika färger som man märker sitt glas med, kul!
Molly och Sandy busade som vanligt.
Nu har vi precis slagit in studentpresenter, packat väskorna och imorgonbitti åker vi till Maine. Olle och Ida är lediga från skolan, flyget går redan 10:40. Molly ska få vara lite med Bella och lite med Sandy i helgen. Nästa inlägg blir bilder från Filles student och en överraskning.....! Kika in på måndagmorgon igen :)
STORT GRATTIS till Martin som fyllde 40 år , och GRATTIS till Petra som fyllde 23 år!

Snart sommarlov

Endast 2,5 vecka kvar i skolan, sen äntligen sommarlov, så härligt! Nu längtar vi till Sverige, men först har vi annat kul att se framemot. Resan till Maine i helgen, Barcelona nästa vecka, och innan vi åker till Sverige kommer fam Wennerberg till oss o hälsar på! Mycket skoj med andra ord. Redan nästa vecka får vi träffa Johnson´s, Wennerberg´s och Fredriksson´s. Dags för vår årliga parresa, och i år blir det Barcelona. Fjärde resan vi gör tillsammans, så skoj!
Igår åkte Freddan till Chicago, men innan han begav sig till flygplatsen var vi på Olles skola. Eleverna uppmärksammas och belönas för sitt hårda slit.
Olle fick knalla upp på scenen 2 gånger och hämta medalj. Vi satt långt ifrån och det gick fort, därav något suddig bild.
Han (och fler med honom såklart) fick rektorns hederspris, vilket man får om man fått A i alla ämnen, alla 3 betygsperioderna. (4 ggr/år får de betyg, varje period är uppdelad i 9v perioder). Sen delades det ut medaljer och pokaler i varje ämne och för varje lärare, så det var en hel del om man säger så. Olle fick i matteklassen:)
Så duktig! Så fina ♥
När Freddan landade i Chicago igårkväll var det oväder där med. Jag tänker på Oklahoma och tornadon som drog fram där. Så hemskt. Vilka krafter naturen har. Men nu hoppas jag verkligen att det inte blir mer.....
Både igår och idag har vi haft oväder på eftermiddagen. Åska , blåst och regn.
Det drar ihop sig.....
Imorgon är det Olles dag, då blir han tonåring! Tretton år! Jag och Ida ska sjunga för honom imorgonbitti, men kalaset får vänta tills på torsdag, för födelsedagsbarnet är upptagen med hockeyträning :)

VM Guld och förberedelser inför veckan!

Vilken bra söndag, VM GULD till Sverige! Här sändes matchen mellan Sverige och Canada, kvartsfinalen på tv. Givetvis så trodde vi då att resten av VM matcherna skulle sändas här oxå. Men icke sa nicke. Vi lyckades dock se Sverige-Finland hemma hos Tobbe & Åsa, då Tobbe hittat en länk som funkade. Idag var vi väl ännu mer övertygade om att USA:s bronsmatch mot Finland och självaste final matchen skulle visas. Nope. Fiskeprogram, basket, fotboll, gymnastik, highschool matcher i alla former, men inte VM!? Tur att Tobbe vet hur och var man kan streama matchen, då TV4 play inte visas om du befinner dig i utlandet......!
YES!!!!! Jösses så gött!!!
Igår var det ju Eurovision och det missade vi helt. Vi behövde fixa födelsedagspresenter och studentkläder/presenter inför helgen. TACK Toja som höll oss underrättade under kvällens gång, härligt!
Underbart väder hade ni oxå! Fina!
Kändes som vi var där!
Men vi satt på Ruby Tuesday och lunchade efter en intensiv shoppingförmiddag:)
Tacka vet jag Viber i detta fall:)
Vi inhandlade kostym till Freddan, födelsedagspresenter till Olle och Ida. Filips student present är redan klar, då han får en resa till Tokyo! Han ska hälsa på flickvännen Yoona. På fredag åker hela familjen upp till Maine på hans studentfirande, vi längtar! Och när vi åker hem på söndag så följer Filip med oss. Sen åker Fille till Japan den 11 juni, jag vill följa med!
Idag har vi haft en slappardag här hemma. Freddan och Molly tog en sväng med båten.
Ikväll firade vi VM guldet med grill här hemma. GRATTIS SVERIGE!

En effektiv dag

Idag har jag inte legat på latsidan minsann. Har bytt ut alla trasiga fönster på våra garageportar. 12 fönster har jag skruvat bort, tvättat rent ramen och satt i nytt. Istället för glas köpte jag plexiglas, så nu kommer det hålla bättre.
Så här såg det ut före:
Det syns inte på dessa bilder att var och varannan ruta är pajad. Även plastmönstren som sitter på är helt spruckna. Därför tog jag bort dem och det blev mycket snyggare tycker jag.
Efter:
Så skönt att fått det gjort äntligen. Molly och jag tog en liten paus mitt på dan för att kolla på hockey matchen som Sverige vann!  Jösses så spännande det var, fast Molly var cool hela tiden och hetsade inte upp sig....
Jag har även hunnit handla på Walmart och bakat kesobröd och nu har vi precis gått ett varv runt sjön. Freddan kommer hem ikväll, men landar inte förräns sent. Imorgon är det high school match, men annars har vi inget annat inplanerat i helgen. Jo vi behöver åka och shoppa lite. Ett studentfirande nästa helg, och två födelsedagar som närmar sig, det får nog bli lördagens nöje att fixa presenter. Olle har skrivit sin önskelista.
Såg att han kompletterat med en hockeyklubba oxå.
Idag har kusin Alma fyllt år och imorgon fyller Maja år. HIPP HIPP HURRA HURRA HURRA HURRA för er och vi får fira er i sommar när vi ses såklart! (Paketen är redan inköpta!)

Mors Dag helg

Måste ju börja med att berätta att Olles bil (projektet han gjorde) kom 2:a i tävlingen i skolan i fredags! Han blev slagen med 3 feet totalt, bra jobbat!
Dagen fortsatte lika bra då det blev vinst i high school matchen på kvällen, 6-0.
I lördags slappade vi här hemma, i poolen och på bryggan, underbart väder. Det höll på att bli ett riktigt drama ett tag. En söt andmamma med sina fina små små bebisar simmade förbi oss i sjön. Men mitt i vattnet lurade en alligator. Mamman lyckades rädda sina barn, hon flaxade till när alligatorn satte fart efter dem, så de hann precis simma iväg! Jäklar vad alligatorn var snabb. Jag, Freddan och Ida stod o skrek på bryggan...Puh!
På kvällen var vi hembjudna till fam Forrest (hockeykompisar), men Ida valde att åka över till Åsa, Tobbe o Oscar istället. Det blev en tidig kväll för oss, då Olle o Freddan var uppe tidigt på söndagmorgon för att åka till Orlando och spela 2 matcher. En oavgjord och en förlust blev det.
Och igår var det Mors Dag. Tobbe, Åsa och Oscar kom över på fördrink och lite plock, innan vi åkte till Café Olé för middag.
Jag åt en supergod fiskrätt, förresten vi åt den alla vuxna, fast med lite ändringar för vissa.
Hallå, jag borde sträcka på mig.......! Sitter som en hösäck...Och Tobbe blundade på alla kort.....:)
När vi gick hem så fick vi tjejer varsin ros.
Jag köpte blommor till mig själv i fredags, så slapp familjen tänka på det. Det blev liljor och en miniros. Liljorna börjar nästan att slå ut nu, kommer bli så fina. Det här kortet tog jag i fredags...

Imorse var det dags för Freddan att packa väskan och åka till Californien, nu kommer han hem på torsdagkväll.

Torsdagkväll

Fredag imorgon! Inga röda dagar eller kortvecka här.  Fredrik är på väg hem från Knoxville, åkte igår och kommer hem sent ikväll.
Olle jobbar på ett litet skolprojekt här ikväll, ganska mycket sånt. Men han fixar allt lätt som en plätt och den här gången skulle det bli en "bil".
Blås upp ballongen och bilen åker iväg. Det gäller att komma så långt som möjligt.
Ida har  jobbat på sin önskelista.....Sweet Sixteen firas stort här i USA......och visst önska kan man ju alltid:)
Själv har jag lagat middag. Ikväll blev det "Färskostsfyllda baconinlindade kycklingfileer med vitkålsgratäng". Mycket gott, och superenkelt! Jag hittar mycket bra recept på 56kilo.se och Matplatsen.net bl.a.
Annars har det inte hänt så mycket här i veckan. Förutom att vi har deklarerat, jag har bakat kesobröd, zumbat, gått runt sjön, tvättat, handlat mat, lagat mer mat, skypat, slappat i solstolen, läst bok, skjutsat på barn.
Imorgon är det high school match för Olle, och den börjar 20,30 i Brandon. På lördag ska vi träffa hockeykompisar, och på söndag har Olle 2 matcher i Orlando. På söndag är det dessutom Mors Dag här, så jag hoppas att vi hinner gå ut och käka middag tillsammans på kvällen.
Fortsatt trevlig helg!

Slapparlördag och shoppingsöndag

Fredrik stackarn blev försenad i fredagskväll och var inte hemma förräns kl 02.00. Olle och jag tillbringade fredagkvällen i Brandon, då Olle spelade sin första high school match med Wiregrass. Han gjorde 1-0 målet, men tyvärr så förlorade de med 2-3. Olle går i 6:an och får spela med high scool killar som är 15-19 år, lite kul:) Nu vet vi vad vi gör fredagkvällarna framöver.....
Så på lördag tog vi det lugnt och åt frukost länge innan vi gick runt sjön med Molly. Svängde förbi hos Tobbe och Åsa och blev kvar där tills det var dags o gå hem o fixa lunch. På kvällen blev det film och soffhäng, vi såg bla The Impossible, fy vilken fruktansvärt hemsk film. Handlar om tsunamin i Thailand.
Idag, söndag, hade Olle träning och träningsmatch i Ellenton, som han och Freddan åkte iväg på. Jag och Ida valde att åka och shoppa i Brandon istället. Ida var på jakt efter skor till Filles student som är den 24-26/5. Klänningar är klart! Lycka när vi hittade dessa finingar. Jag vill oxå ha!
Passade på att käka lunch i solen oxå, helt underbart väder idag! Gigantiska portioner på Cheesecake Factory, och då är detta "lunchportioner".
Resten av veckan ska bjuda på precis lagom väder, svensk högsommarvärme.
Ida har övningskört ikväll......
och Molly har spelat död.....haha så rolig hon är!

Mitt i veckan rapport

Den här veckan bjuder på regn! Och det behöver vi verkligen. Vattnet i sjön är jättelågt och båten står snart på botten:) Freddan flög iväg igår eftermiddag och ska till en massa olika ställen, kommer hem på fredagkväll igen. Så efter mitt Zumbapass imorse var det bara att ta Molly runt sjön.

Grått och trist, men vi klarade oss från regnet precis.

Direkt efter var det dags för veterinärbesök. Allt var bra, förutom att hon har nåt slags eksem som vi inte vet vad det beror på. Kan vara allergi av något slag, jag har bytt mat för en tid sen och ska se om det hjälper.
Molly kollar läget innan veterinären kommer.

Vi har fått nya grannar äntligen! Vi har haft vissa dispyter med de på vår högra sida, men nu så! Tror hela gatan är glada att de flyttat. Klagade på allt och på minsta lilla gjorde dem, usch. Hoppas de flyttar till ett hus långt in i skogen, för grannar ska de inte ha! Har ännu inte träffat de nya, men tror inte det kan bli värre. Och se så bra det började:
Trevligt!
Nu har klockan hunnit bli 22.00 och Ida och jag har precis kommit hem från Wiregrass. Vi har varit med Tobbe, Åsa, Mackan och Oscar på GrillSmith och käkat. Marcus åker till Sverige imorgon efter 4 veckor här.
Jag fick paket! En jättefin klocka, Tusen tack!
Olle har varit på hockeyträning så han fick äta Idas rester som vi tog med hem, kyckling carbonara :)
På Idas skola har det varit livat idag. 14 slagsmål, och det är tjejer som slåss lika mycket som killar....helt galet. Några blev arresterade, och jag hoppas alla blir avstängda för en tid framöver. Så sista perioden blev de inlåsta i sina klassrum för att få ordning tills alla skulle gå hem. Undra hur morgondagen blir.....
Dags att sova nu, gonatt!