Thanksgiving och 1:a advent

Olle och William är nu tillbaka på skolan efter en vecka här hemma. Vi har hunnit med så mycket! De har tränat, 2 ispass och sen på gymmet. Vi var och kollade på Lightning som mötte LA Kings i onsdags, och först på slutet blev det en bra match då det blev förlängning och straffar som Lightning vann tillslut :)

Thanksgiving firade vi även i år hemma hos fam Schiavone. Massa god mat och härliga vänner. Vi fick öl/vin på vår lott, så det var ju väldigt smidigt. Kalkon, stuffing, jams, mos, gröna bönor, mer grönsaker, sallad, ost, bröd mm mm. Lite efterrätts pajer på det, o sen var man mer än mätt;)

Fredag och Black Friday, den stora shoppingdagen. Vi valde att åka till stranden istället, orkar verkligen inte med att trängas med allt folk i affärerna. Vilken dag vi fick!
Blev dock ETT shoppingstopp, då vi åkte ner till Ellenton på kvällen för att kolla på Olles hockeykompisar som spelade Silver Sticks. Första julklapparna köpta:) Klickade även hem lite från nätet, så smidigt.

På lördagmorgon skjutsade Freddan killarna till flygplatsen strax efter 06.00....Resten av dagen och helgen ägnade vi åt att adventspynta och fixa här hemma. Nu är allt pynt uppe! Granen är dock inte klädd, det får bli i veckan. Har beställt en belysning till som ska upp där ute, Fredrik tycker att jag tappat det helt i år...hahahaha
Alla barnens flygbiljetter är bokade och nu längtar vi tills de kommer hem för och fira jul! Filip kommer först, sen Olle och så tillslut Ida ♥ Även Becky kommer fira jul med oss! Sen får vi Sverigebesök den 28/dec, längtar! ♥

Någonting har hänt med min rygg! Det började med att jag hade ont i ryggslutet, hankade mig fram som en gammal tant....nu har det onda flyttat upp och sitter mer i mitten av ryggen? Mest på ena sidan. Gör så jäkla ont, har sovit som en kratta, det gör ont när jag vänder mig, ligger på sida/rygg, andas in.....fattar inte vad det är!? Hoppas verkligen det går över snart.

Spanien och Tobbe 60 år

Nu är vi hemma i Tampa sedan i tisdagskväll. De senaste dagarna har jag spenderat i pyjamas, tittandes på tv-serier och knappt lämnat huset. Så skönt och välbehövligt efter 10 fantastiska och hektiska dagar på resande fot.
Tobbe och Åsa bjöd ner sina vänner och familj till Spanien där vi fick fira 60-åringen i dagarna 4, så otroligt generöst och kul!
Vi bodde på DoubleTree By Hilton Resort o Spa, som ligger ett stenkast från Tobbe o Åsas hus.
Kolla in utsikten, helt otroligt fint!

Första kvällen (torsdagen) bjöds vi på middag på restaurang 51:an, och firandet var igång :) Fredagen var självaste födelsedagen och det blev en hejdundrande fest på restaurang Avanto. Fantastisk middag, tal, liveband och dans till kl 04.00 på morgonen.
Lyckligtvis var vi helt ovetandes om det fruktansvärda som hänt i Paris.......Inte så kul att vakna upp till på lördagmorgonen. Hemskt.
Lördagen var vi iväg på en vernissage och en liten vinprovning hos deras vänner, innan vi alla samlades hemma hos Tobbe och Åsa för att se fotbollsmatchen mellan Sverige och Danmark och äta pizza. Riktigt skönt och mysigt med en hemmakväll.
Söndag sov vi ut, sen nyttjade vi spa avdelningen på hotellet, vi fick vouchers av Tobbe och Åsa! Solen tittade fram och vi slappade vid poolen innan kvällens middag på stan. Fredrik och jag blev hembjudna till Jonas och Helena på fördrink innan, och fick se deras fantastiska hus uppe i Mijas.

Vårt flyg avgick 06.45 på måndagmorgon, så vi skulle ta det lugnt eftersom klockan var ställd på 04.00.......det blev inte riktigt så ;) Men vi fick allafall 2 h sömn den natten, alltid nåt :)
Vi kan inte tacka er nog för denna helg ♥

Vår present till Tobbe. Tack Toja o Mange för all hjälp o fix o till Jenny o Nicke som levererade den till Stockholm:)

Vi landade i Stockholm vid lunchtid, åkte hem till Ida och sen drog hon och jag ut på stan så fort hon kom hem från skolan. Shoppade lite julbelysning till hennes lägenhet och lite annat smått o gott. Middag på restaurang Rött som ligger på gatan där hon bor, och sen gick vi och såg En underbar jävla jul. Somnade ovaggade och vaknade kl 06.00 för att påbörja resan hem till Tampa......
SÅ mycket kul vi haft!!!
Blev av med min leverpastej i tullen.....men slapp böter åtminstone, puh!

Nu ska jag ta en dusch och sen fixa inför imorgon då Olle kommer hem! Han har nu höstlov en vecka, och tar med sig sin kompis William hem. Han går oxå på Governors, kommer från Stockholm. Ska bli så kul att få ha killarna hemma en vecka. Thanksgiving och Första Advent på ingång!

Hos Ida ❤️

Nyhetsmorgon på tv, pyjamas på, tända ljus o frukost hemma hos Ida. Fredrik är i Helsingfors och Ida stack till skolan strax efter 07.00. Det är så himla mysigt att vara här!
Vi landade i lördagseftermiddag och åkte direkt hem till Ida där vi svidade om och gjorde oss redo för en kväll på stan. Anders och Martina som flugit upp från Helsingborg, tittade förbi en snabbis för o se Idas lägenhet, innan vi mötte upp resten av gänget ( Jenny, Nicke, Lars och Linda )på Nosh & Chow. Vilken helkväll vi hade! Mysig restaurang med god mat. Vi fortsatte till Berns och sedan avslutade vi kvällen på Grand Hotel, så kul o härlig kväll med underbara vänner!

Somnade gott strax efter midnatt.
Söndag startade vi dagen med en hotellfrukost tillsammans med Wennerbergarna som bodde på Clarion Sign. När de begav sig mot Bromma för att flyga hem,  blev vi upphämtade av Johnsons och åkte förbi hos Ida så även Nicke fick se lägenheten.
De var snälla att köra vägen över Täby och släppa av oss hos Fredrikssons där vi spenderade dagen. Fika, promenad, lunch och firande av barnen som fyllt år/fyller år. Mysig dag! Lars var snäll och skjutsade in oss till stan och nu fick även han äntligen hälsa på hos Ida.
Kvällen avslutade vi med att träffa Idas söta kompisar Astrid, Emelie och Julia. Det blev Farsdag middag på restaurang Rött som ligger på gatan där vi bor:) Oj vilka historier tjejerna bjöd på, så härliga och mysiga! Det var på tiden att vi fick ansikten på tjejerna som Ida umgåtts med de senaste 2 åren som hon bott här!
Måndag morgon, skola för Ida och jobb för Freddan. Jag hade en lugn och mysig morgon, sen drog jag till Mörby Centrum och Handelsbanken. Åkte tillbaka in till stan och mötte upp Ida när hon slutade skolan. Vi gick en liten sväng på stan innan vi åkte hem för att byta om och ge oss ut igen. Mötte upp Ulrika och Gabbi på Tranan där vi hade en mysig tjejkväll. Vi smidde planer inför kommande student.... :)
Fredrik var ute på sitt, men vi lyckades komma hem i stort sett samtidigt.
Igår stack Freddan till Helsingfors, kommer hem i eftermiddag igen. Karin kom in till mig och vi fick en mysig dag tillsammans. Lunchade på Non Solo Bar, där vi satt länge och pratade och hade trevligt, så härligt!
När Ida kom hem från skolan gick vi en sväng på stan, innan vi mötte upp Trine, Niklas, Gunilla och Fanny på Taverna Brillo! Här är det full fart, ingen rast ingen ro;) Är så glad att vi hunnit med och träffa så många på så få dagar vi är här. Ännu en helt fantastiskt mysig och trevlig kväll!
Nu sitter jag som sagt här o myser för mig själv. Idag ska jag luncha med Jennie ( min Ticket kompis), får se var vi tar vägen.
Ikväll ska Fredrik äntligen få träffa Line och Kent, de vi hyr lägenheten av. Vi är bjudna på fördrink inne hos dom (de bor vägg i vägg med Ida) ,  sen tar vi hissen ner till restaurang Shanti där vi ska käka middag tillsammans.
Imorgon är det dags för nya äventyr. Då bär det av till Spanien där vi ska fira Tobbe! Vi är tillbaka hos Ida på måndag, sen åker vi till Tampa på tisdag..... Tiden går för fort!

Lycka!

Var precis ute och hämtade in dagens post, och gissa hur glad jag blev när jag såg att våra green cards har kommit!
Nu slipper vi omaket att åka ner till USCIS för att få stämplar i passen. Vi hade tid imorgonbitti, men den har jag nu avbokat, så skönt!
Vi är numera "permanent residents"! Så mycket som blir så mycket enklare. Inte bara när det gäller att resa in och ur landet, (slippa att slussas in i ytterliggare ett rum efter immigration, och känna stressen om man ska hinna med ett ev anslutningsflyg, bara för att de ska stämpla passen en extra gång), utan nu slipper vi även förnya våra körkort varje år som vi fått göra hittills. Jag kan börja jobba. (hahaha vilket INTE är akutellt om nån nu trodde det;) Men jag får om jag vill, och det är ju bra.
Men mest av allt slippa allt strul/stress som det innebär med att vara här på visum. Våra visum har gällt 2 år i taget, sen ny process att förnya......
Nu slipper vi det, och det känns helt underbart!!!