Gästinlägg

Idag skriver jag söndagen den 27:e november i min kalender. Jag vaknade upp till ett helt tomt hus, bortsett från Molly, som absolut inte gav sig till känna. Carina var till flygplatsen med Olle och William. Fredrik, som jag tyvärr inte fått möjligheten att träffa pga flygstrejken, finns på ett hotell i Dubai. Johan, Sofia, Filip och Alice åkte till Linköping igår, total tystnad!

Nu gäller det att aktivera sig helt på egen hand - nästan - härliga Carina finns ju.
Solen skiner, himlen är klarblå. Det får bli en pooldag idag. Men innan jag ger mig av dit, kom Carina med papper och penna :)
Inte nog med att jag blev snuvad på tillfället då Johan och Sofia blev Herr och Fru Logander, inte heller fick jag var med på Johans 40-års firande! Dessutom lämnade de mig i sticket med bloggandet;)
Så nu ska jag försöka ge en återblick på en fanstastisk vecka.

Efter en lång flygresa, med byte av flyg både i Amsterdam och Atlanta, landade vi, Filip Alice och jag, vid 21-tiden fredagen den 18:e november i Tampa. På flygplatsen mötte Johan och Sofia upp med välkommen skylt, så vi inte skulle missa dem. Det blev ett varmt mottagande när de äntligen fick krama om barnen och självklart Mamma och Svärmor. Bil till Cory Lake Isle där Carina väntade. Bara att få kliva in genom dörren till detta underbara hus var så välkomnande och skönt. Värmen och vänligheten som Carina utstrålar gör att man känner sig hemmastadd direkt.
Vi hann knappt in förrän det första vinglaset var upphällt.
Barnen och jag somnade ovaggade den kvällen.
På natten kom även Olle, William och Karl hem, så nu var vi 10  personer i huset.

Lördagen startade vi med Mimosa på bryggan, bad i hemmapoolen sedan vid områdets gemensamma pool. Och på eftermiddagen åkte vi första rundan till Walmart........

Söndagen inleddes med skönsång och hurrarop för Alice som fyllde 9 år. I present fick hon bl.a flera fina klänningar, ett halssmycke, och ballonger. Sedan poolhäng, och en tur till Walmart ;)
Kvällens middag intogs dagen till ära på en fantastisk japansk restaurang, Kobe. Vi valde sushi och sashimi till förrätt, nudlar och filet mignon till huvudrätt. Huvudrätten tillagades vid bordet med egen kock, som visade upp hela sitt spektra av konster inför födelsedagsbarnet. Alice var mycket nöjd med sin födelsedag.

Måndag poolhäng. Senare på dagen tog vi en tur till Brandon där Johan och Sofia shoppade loss på Abercrombie & Fitch. Fortsatt shopping i Wiregrass, hamburgermiddag på Prime Bar. Och så en tur till Walmart :) Wiregrass blev Filips favoritställe, och även mitt, dock av olika anledningar. Filip hittade populära pokemons och jag gillade shoppingen där.

Tisdagmorgon gav vi oss iväg till Hillsborough River State Park för en 2h lång paddlingstur, bland alligatorer, sköldpaddor, och många fåglar. Johan och Filip kom snabbt iväg med sin kanot, längre "startsträcka" hade Sofia, Alice och jag i vår kanot. Men skam den som ger sig! Vi hittade vår egen teknik, och kom tillslut fram till målet. På vägen hem stannade vi och lunchade på IHOP. Och en sen en tur till Walmart ;) Kvällen tillbringade vi hemma, Johan bjöd på en fantastisk god köttfärssås.

Onsdag poolhäng. Och shopping på Walmart ;) På Filips begäran blev det ytterligare ett besök på Prime Bar.

Torsdag, Thanksgiving Day, åkte Johan, Sofia, Filip och Alice till nöjesparken Busch Gardens. Det visade sig vara ett lyckat drag att åka den dagen, inga köer alls! Johan och Alice åkte allt som gick att åka, Alice är totalt orädd och älskar dessa åkattraktioner precis som sin far. Sofia och Filip tog det lite mera lugnt. Filip letade pokemons. Sofia gjorde ett tappert försök att åka en "barnkarusell", men innan den hann att starta beordrade hon vakten att stanna och släppa av henne...........Carina och jag inhandlade mat (på Walmart!)  till kvällens middag och tillagade den. Vi serverade kalkon, potatismos och allehanda tillbehör till huvudrätt och hemmagjord knäckig äppelpaj med vaniljglass till dessert. Förutom oss 10 var även Olof inbjuden, han bidrog med en otroligt god sås till kalkonen, men så innehöll den också minst en halv flaska sherry!  Det blev en sen kväll, med mycket mat, gott vin, och min medhavda Mackmyra whiskey.

Fredag poolhäng, shopping på Wiregrass, och en tur till Walmart ;) På kvällen åt vi middag på sushi/hibachi restaurangen Koizi, mycket gott och prisvärt.

Så kom då lördagen då alla inköp som Johan och Sofia gjort på främst Walmart, skulle knölas ner i resväskorna. Med mycket kraft och möda gick väskorna tillslut igen och vågen visade att de höll tillåten vikt, nästan. På eftermiddagen gav de sig iväg till flygplatsen, efter ett sista stopp på Walmart. Så tyst det blev! Carina och jag åkte till Wiregrass, lite shopping blev det och middag på GrillSmith. Här serverades vi den absolut godaste tonfisk jag någonsin ätit.

Det har varit en fantastisk vecka, tack underbara Carina för din gästvänlighet och att jag fick möjligheten att få komma till ditt fina hem. Ett stort tack även till Johan, Sofia, Filip och Alice för att ni ville ha mig med. Många härliga stunder att minnas, många goda middagar, oräkneliga glas vin, och en otrolig trevlig samvaro. Nu stannar jag till tisdag, då blir det en Uber till Clearwater Beach, 2 nätter på hotell och på torsdagkväll lyfter mitt plan från Tampa till Linköping.

Tack och många kramar,

Ewa

Tomt hus- Las Vegas- Fullt hus!

Då blev det min tur igen att uppdatera er lite ;) Tack snälla Marie och Jessica för att ni skött även den biten här hemma. Alltså, vi har blivit så bortskämda här. Känns som vi har varit gäster och blivit serverade allt. Jag har inte handlat mat, tvättat, tömt diskmaskinen, lagat mat, gått ut med Molly, nada. TACK TACK ♥
Jäklar vad kul vi har haft! Vädret visade sig från sin bästa sida, även om det inte hade gjort gänget något om det varit mulet......Det har SHOPPATS. Say no more;)
Fredrik och jag åkte som sagt till Las Vegas i torsdags, så sista dagarna fick de klara sig själva här hemma. Och det hade de inga problem med. SOM vi skrattade när vi såg denna bilden på FB o Instagram....
Love u ♥

SÅ KUL! Tack för Tomten! Ska försöka hålla den i liv från Fredrik och vassa föremål....... ;)

Tillbaka till Vegas. Vi har fått vara med om ett Vegas bröllop! Hur coolt är inte det?! Vi landade tidigt på torsdag morgon och mötte upp Johan och Sofia och Sara som redan var på plats. Vi bodde på Excalibur och Freddan o jag valde poolhäng första dagen då vi var trötta efter resan. De andra begav sig av för att fixa alla papper inför den stora dagen.

På kvällen möttes vi upp för drinkar i Paris, och sen gick vi vidare till Venetian Hotel och middag. På väg hem blev det ett par drinkstopp innan vi avslutade på vårt hotell.

Fredag och bröllopsdag! Vi möttes upp för en härlig frukost i solen, med Mimosa och Bloody Marys. Spelade bort lite pengar på New York-New York, strosade runt lite överallt, käkade sen lunch innan det var dags att fixa till sig. Fredrik och jag ville överraska brudparet med limousine, men hör o häpna, det gick inte att få tag i en! I Las Vegas!? Det var tydligen nåt event i stan......Så trist.
De vigdes nere i Fremont, gamla delen av Las Vegas. I ett litet litet rum, utan luftkonditionering, så en brud som var nära på att svimma, inget vatten fanns, så tur att det var över på ett par minuter. Precis så som brudparet önskat ♥ Lite fotografering, skriva papper och sen var de Herr och Fru Logander ♥

Vi åkte vidare för bröllopsmiddag till Stratosphere och restaurangen som ligger högst upp i byggnaden och som snurrar runt. Vilken utsikt!

Ni anar inte vilka sjuka karuseller som finns på detta hotell. Man kan hoppa Sky Jump, kasta sig rakt ut i luften som ett bungy jump, eller denna. En arm som åker ut från byggnaden och sen snurrar runt....

eller denna.....
Här skjuts man ut i en katapult.....som tippar neråt.....
Vi provade ingen av dom....hualiga.

Efter middagen promenerade vi till CircusCircus, Sofia ville se om det var sig likt där, då hon var där i sina ungdoms år när hon var utbytesstudent i Iowa och var på resa...
Vi avslutade även denna kvällen på vårt hotell innan vi somnade sött redan före midnatt.

Lördag och vår sista dag. Frukost igen på favoritstället, Mimosas och en mycket mer harmonisk och lugnare Sofia än dagen innan..... :) Skål för Fru Logander!

Vi hade en toppendag! Spelade lite på Aria, lunch på Stripburger, drinkar på Wynn och Cosmopolitan innan det var dags för mig och Fredrik att lämna Las Vegas för denna gång.

Tack Johan och Sofia för fantastiska dagar! Verkligen ett minne för livet att få varit med om detta ♥

Johan och Sofia och Sara är kvar i Vegas, de firade Johan som fyllde 40 år igår, med en helikopter tur över Grand Canyon, så coolt!

Nu kommer Johan och Sofia till oss här i Tampa imorgon. Johans mamma Ewa, och barnen Filip och Alice  ansluter på fredag. Då kommer även Olle, William och Karl hit på Thanksgiving lov! Huset blir fullt igen :) Tyvärr måste Fredrik åka till Dubai och jobba, så trist!

Möttes av denna när vi kom hem 05,30 i söndags morse;)

Tack Patrik för att du var här och tog hand om Molly åt oss ♥

Hjälp, stoppa tiden!

I måndagskväll var det full aktivitet i köket och det kunde ha slutat med att brandkåren fått komma på besök. Vi gjorde hemmagjorda pizzor och alla gjorde sin egen. Vid gräddningen av en pizza så började bakplåtspappret brinna. Som tur var så upptäcktes det direkt och vi kunde själva släcka.

Efter maten så badade vi i bubbelpoolen, drack vin och umgicks. Det blev en mycket trevlig kväll!

I tisdags morse var det dags att fira Isabelle med skönsång och paket. Alla samlades i köket för att gemensamt överraska henne. Vi tror dock att hon var vaken och hade full koll på vad vi höll på med, haha.

Efter firandet och frukost packade vi ihop oss och åkte till Clearwater beach där vi hade bokat in oss en natt på hotell. Efter incheckning gick vi ner till stranden där vi tillbringade i stort sett hela dagen. Vi solade, badade, käkade lunch, såg delfiner, drack drinkar....ja bara göttade oss helt enkelt. Vi höll oss uppdaterade om vädret hemma via facebook så vi passade verkligen på att njuta de sista dagarna av sol och värme.

På kvällen gick vi ut och åt på en restaruang i närheten av hotellet. Där blev det mer sång och firande för Isabelle.
Efter maten gick barnen tillbaka till hotellet och vi vuxna gick vidare till hotellbaren. Där var det valvaka och vi fick lära oss om hur ett amerikansk val går till. Det som förvånade oss var att alla som var där röstade på Trump, så dom blev väl glada... (dock inte vi).

Trots att vi åt och drack mest hela dagen innan så vaknade vi hungriga och laddade för Ihop (International house of pancakes) som Isabelle haft som önskemål. När vi gick därifrån var vi mer än mätta!

Vår plan var till en början att stanna och sola och bada även denna dag. Men eftersom det var mulet och vi kollade samtliga väderappar som visade dåligt väder hela dagen tog vi ett familjeråd, där vi kom fram till att vi skulle ägna dagen åt shopping istället då vi hade lite grejer kvar att inhandla.

Ikväll står plankstek på menyn. Våra kockar är som vanligt Nisse och Jonas, som vi säger man ska göra det man är bra på. Under tiden sitter vi och dricker vin och håller dom i sällskap.

I morgon bitti åker Carina och Fredrik till Las Vegas där dom träffa Sophia och Johan. Det innebär att vi får klara oss själva de sista dagarna. Vädret visar sol på torsdag (i morgon) och detta måste utnyttjas så det lutar åt en dag vid poolen. På fredag kommer vi att packa på förmiddagen, hoppas att det inte blir för mycket övervikt, för att på eftermiddagen bege oss mot flygplatsen. Planet lyfter lokal tid vid 18-tiden och vi beräknas landa i Göteborg på lördag vid 14-tiden.

Återigen har vi haft fantastiska veckor, med mycket skratt och härliga diskussioner/berättelser som vi kommer att minnas, så det känns lite vemodigt att lämna...men nu är alla pengar slut (trots att vi har tjänat på våra fynd) så vi har inget val. Vi vill tacka Carina och Fredrik och även Mollys förstås för gästfriheten! Vi kommer gärna tillbaka igen men det beslutet får naturligtvis tas i familjerådet ikväll.

Tack för oss!
/ Persson och Appelqvist

Dagarna bara går....

Nu har äntligen Marie och Jessica tagit sig tid att uppdatera bloggen.

Dagarna går alldeles för fort då det är mycket som ska hinnas med såsom shopping, bad, sol och mycket annat. I måndags var det Halloween och då klädde vi alla ut oss och gick Trick or treat. Det var en lyckad dag för barnen som fick massor med godis. Ett hus i området hade gått "all in" denna dag då dom gjort ett spökhus som många besökte.

Samma dag som vi åkte till Anna Maria Island fyllde Molly 16 år som vi firande med skönsång, paket och cupcakes.

Häromkvällen var vi och käkade på Kobé och eftersom även Isabelle fyller 16 år när vi är här så passade det bra att personalen fick sjunga för dom.

I torsdags var vi och paddlade kanot bland alligatorer, sköldpaddor och äckliga fåglar. När vi kom dit fick vi en grundlig genomgång av en instruktör. Vi delade då upp oss i tre kanoter och som tur var, trodde vi, hamnade Jessica och Marie i samma kanot. Det bestämdes till en början att Jessica skulle sitta bak och sköta styrningen och Marie skulle sitta fram och hålla koll på djur och hinder. Precis innan avfärd fick Jessica kalla fötter och vi bytte plats. Det kändes tryggt till en början, men det visade sig snart att så icke var fallet... Vi hade inte riktigt kläm på hur man skulle styra kanoten och vi var inte riktigt samspelta. De andra två kanoterna flöt fram i ett lugnt och fint tempo medans vi kämpade i sick sack över floden och lyckades träffa varenda stock och hinder som dök upp. Vi blev även jagade av en alligator när vi låg långt efter dom andra och på grund av vårt tillfälliga skrattanfall hade vi inte  förmågan att paddla i från den och inte heller förstå allvaret. Den såg hungrig ut....

Efter två timmars paddlade var vi framme vid målet där vi blev upphämtade av en skolbuss som transporterade oss till bilen. Jessica och Marie har konstaterat att vi har paddlat dubbelt så långt som alla andra och har även haft dubbelt så kul som alla andra då vi legat dubbelvikta av skratt i kanoten mest hela tiden.

Samma kväll var det dags för hockey, Tampa Bay Lightning -  Boston. Tampa har två svenskar i laget, Hedman och Strålman. Hugo köpte matchtröja med Hedman´s namn och nummer. Det var lite extra kul eftersom han gjorde första målet för Tampa. Det blev en spännande match som avslutades med både förlängning och straffar som Tampa dessvärre förlorade. Det var en kul upplevelse att se en NHL-match!

På fredagen kände vi att en slappardag behövdes, så den tillbringades på poolområdet på Cory Lake. Efter sol och bad kände vi att TJ Maxx, Ross och Marshall ropade på oss. Jösses vilka klipp vi gjorde, vi nästan tjänade pengar!

På lördagen var det dags för Topgolf. Förutsättningarna för oss var olika men det visade sig snart att man inte behövde några stora kunskaper i golfspel för att vinna. Vi behöver inte gå in på detaljer om vem som vann (kan bli lite tjurigt då...),  men vi hade en mycket trevlig dag!

Det går ingen nöd på oss då vi äter och dricker gott mest hela tiden. I morse gjorde Ebba och Hugo frukost, vilket bestod av amerikanska pannkakor och annat gott.

Idag har vi varit i Ellenton hela dagen och shoppat. Där lyckades vi återigen göra en massa fynd!
Imorgon är planen att sola och bada. På tisdag har vi ytterligare en 16-åring att fira då Isabelle fyller år och då vi kommer då att åka till Clearwater beach för att stanna över natt. Mer om detta i nästa inlägg.