Hemma

Jäklar vilka långa flygresor vi gjort. Hemresan från Dubai till Orlando höll på att bli riktigt jobbig, då jag och Fredrik hamnade i mitten i en 4-rad....jag hade dessutom en väldigt stor person bredvid mig. Vi hade en tanke om att köpa upp oss till business, men när vi fick veta prislappen vid gaten, 3,000 dollar/person så fick vi lov att avstå. Damen som satt bredvid Fredrik valde dock att köpa upp sig väl ombord, hon slantade upp 4,400 dollar!!!! Vilken tur för oss, då fick Freddan gångplats och jag ett ledigt säte bredvid mig. 16 h är väldigt långt............

Vi landade i Dubai redan 05,00 på torsdagmorgon. Åkte till hotellet och hoppades på att kunna få checka in tidigt. Det kändes som en hel evighet, men tackolov fick vi rummet redan kl 10.00. Då hann vi avnjuta en väldigt god frukostbuffe under tiden.
Mycket fint hotell!

Vi sov ett par timmar och sen promenerade vi över till Dubai Mall. Jisses anåda vilka köpcentrum! I detta fanns skridskobana, saltvattensakvarium och ca 1200 butiker.

På kvällen var vi bjudna till en affärskund på middag, hemma i hans lägenhet. Det var vi och ytterligare 3 personer, och han hade 3 tjejer i köket som serverade oss 18 smårätter! Så himla gott!
Fredrik jobbade på fredagen, och då passade jag på att gymma och ligga vid poolen. Helt underbart.

Lite rosé när Fredrik slutat för dagen

Sen var det dags att åka upp i Burj Khalifa som är världens högsta byggnad. Vi gjorde det väl mest för att man ska, men det är ju inget särskilt, bara långa köer.....
Fin utsikt såklart.

Fontänen o Burj Khalifa

Den är 828 m, vi åkte upp till 452 m, då hamnade vi på 124 våningen, man hade kunnat fortsätta ytterligare lite högre upp till våning 148....

Vi käkade middag på restaurang Armani, som hade utsikt ut mot den stora fontänen som oxå är världens största. En gång i halvtimman bjuds man på en fantasisk vatten-ljus-musik föreställning, riktigt coolt.

Vi dröjde oss kvar ganska länge, tog en kaffe i Dubai mall innan vi gick tillbaka till hotellet och checkade ut. Begav oss mot flygplatsen och åkte hemåt 03.50.....
Är så glad att jag fick följa med Freddan! Åker gärna tillbaka till både Dubai och Kapstaden :)
I måndagsmorse åkte Freddan till Atlanta, kändes inte lika lockande, så jag är glad att få vara hemma med Molly nu :)

Kapstaden

Nu sitter vi på flygplatsen och ska snart åka tillbaka till Dubai.
Idag har vi haft den varmaste dagen hittills, 35 grader och strålande sol.
Allt är så vackert här! Tre dagar är alldeles för kort tid, så vi måste komma tillbaka.
Idag har vi shoppat och lunchat i Waterfront, vilket utbud! Där låg även hotellet vi bodde på.

Vi har åkt på sightseeing, varit på två olika vingårdar, ätit och druckit gott.
Här är billigt vilket uppskattas! En finare middag (oxfilé , skaldjur) strax över 100 kr, en drink eller vin 20 kr.
Här var vi en kväll, så fint!!

Till nästa stopp, Shimmys för drink

Sightseeing bussar är perfekt, då får man se det man "ska"

Downtown, Taffel berget, och längs de lyxiga kustbyarna på väg hem

Det blåste halv storm när vi åkte upp mot Taffelberget på krokig väg. Man kan åka linbana högst upp till toppen, alternativt vandra, men vi stannade kvar på bussen. Hua vad högt...
Lions head

Fina mysiga små byar längs kusten

På eftermiddagen besökte vi två olika vingårdar. Vi var ett sällskap på 10 personer. Först hit

Sen Marianne i Stellenbosch

4 olika viner på vardera ställe, trevligt!
Idag checkade vi ut redan kl 10, så vi hängde som sagt i Waterfront.

Dags att boarda!

Kapstaden nästa!

Imorgon ringer klockan 05:30 och en 9h lång flygresa väntar..
Vi ska landa i Kapstaden 16:30 lokal tid, men vi tog det säkra före det osäkra och firade Alla hjärtans dag lite i förväg
Vilken restaurang! Så rofyllt att sitta och äta under tiden man såg de mest fantastiska fiskar simma förbi...
Ossiano restaurang ute på The Palms Atlantis

Fick in jättegoda förrätter som jag tyvärr ej hann att fota...

Vi har haft det så bra här, gillar verkligen Dubai!
Igår åkte vi till Mall of Emirates, galet stort shopping center med bl.a. en skidbacke i!

Man hyr utrustning och sen åker man slalom eller snowboard. Hur coolt?!

Käkade lunch på Mc Donalds, provade denna som var jättegod

Allt fanns där, precis allt.
Efter den lilla svängen åkte vi tillbaka hem och tillbringade resten av dagen på stranden

25 grader , helt perfekt
Kvällen innan var vi nere vid marinan igen. Så mysigt att strosa runt där.

Vi kommer tillbaka hit 2nätter innan vi åker hem, men nu väntar alltså Kapstaden imorgon! Spännande!

Hej från Dubai!

I tisdags flög vi från Orlando direkt till Dubai med Emirates, en flygresa på ca 14 h. Gick över förväntan faktiskt, hade bävat lite måste jag säga.

Här är ju så coolt! Lyxigt, nytt, fräscht och modernt.
Vi käkade lunch på stranden, sov en stund vid poolen innan vi fixade oss inför kvällen.

Vi käkade på Siddharta Lounge Bar och gick sen över till Buddha Bar (där borde vi käkat) för en drink. Riktigt bra ställen båda två.

Kvällen avslutades på hotellets takbar, fantastisk utsikt över Dubai.
Vi bor på Hilton vid Jumeirah Beach

Nu ska Freddan iväg o jobba och jag har dagen framför mig. Får bli en pw innan jag lägger mig på stranden:)
Ikväll siktar vi på ett besök på Mall of Emirates, där den berömda skidbacken finns...
Utsikt från vårt hotell

Hockey helg

Åh vad jag saknat att få kolla på killarnas hockeymatcher! Den här helgen lyckades vi pricka in 2 matcher med Olle och 2 med Filip.
Vi började med att flyga till Manchester och åka till Groton där Olles skola, The Governors Academy, mötte Lawrence Academy där kompisen Drew spelar.
Vi hann prata snabbt med Olle innan match och lika snabbt efter matchen, då bussen stod och väntade för att ta dom tillbaka till skolan. Förlust 3-0.

Olle nr 12

Här får ni en karta så ni kan se hur vi åkt:)

Freddan och jag åkte mot Boston och checkade in på Omni Parker House, där vi bodde i 2 nätter. Låg helt perfekt mitt i smeten.
På torsdagen promenerade vi runt i ett soligt Boston innan vi åkte till Governors för att träffa Olle.

Vi stannade på Walmart innan och handlade dricka och snacks till Olles rum, förrådet är nu påfyllt rejält :)
Hann att se en liten stund av hockey träningen, innan vi åkte till Newburyport för att käka middag tillsammans.
Mysig kväll ♥ Sen var Olle tvungen att vara tillbaka på skolan och rummet kl 19,30 så då åkte vi hem till oss.

Utsikt från Olles rum. Han har nära till ute rinken:)

Fredag och dags för utcheckning och avfärd mot Rhode Island. Vi hämtade upp Becky och åkte till Filip som hade hemmamatch mot Stony Brook University. Jäklar vilken mardrömsstart! Innan det ens gått 1 min av matchen så låg de under med 0-2.......!  Efter första perioden stod det 1-5. Sen blev det bättre och matchen slutade 5-9 och på slutet var det riktigt spännande och siffrorna lite missvisande trots allt. Filip spelade toppen och hade 1 assist och var bara inne på 1 bakåt, så han gjorde vad han kunde :)

Filip nr 3

Efter matchen åkte vi till en mysig restaurang och käkade, och klockan hann slå 00,30 innan vi var tillbaka på vårt Holiday Inn där vi checkat in tidigare under dagen.
Filip som bor på skolan, delar rum med 2 andra killar. Super trevliga! Även de har flickvänner, så vissa helger sover de 6 personer i det lilla rummet.......! Imponerande ;)
Även Olle spelade match på fredagkvällen och de vann med 5-0! Olle 1 assist :)

På lördag morgon var det dags att åka tillbaka mot Boston och Olle:) Mycket bilåkande blev det denna helg. Hemmamatch mot Brooks klockan 14.00. Kul att få se en hemmamatch! Både Filip och Olles skolor är helt fantastiskt fina. Underbara miljöer och omgivningar. Hockeyarenorna är kanon.
Tuff match som slutade med förlust 1-3.

Snabbt hejdå och kram till Olle för att köra tillbaka till Filips match som började kl 19......Ingen direkt trafik som tur var, så vi åkte på under 2h.

Nu var det dags för revansch mot Stony Brook. Och det blev en helt annan match än dagen innan. Jämn och tät och inför 3:e perioden stod det 3-3.....Sen vet i tusan vad som hände, men det är ju hockey;) Förlust 7-3!!
Filip storspelade igen, och hade 1 assist, men ändå surt då de verkligen kunde vunnit.

Men vilken hockeyhelg vi fick!
Vi åkte tillbaka till samma restaurang, The Chop Grille, och käkade middag. Sen skjutsade vi Filip och Becky till skolan och gick upp och hälsade på rumskamraterna mfl :)
Landade i säng kl 01.00 och kl 04.30 ringde klockan och det var dags att åka hem igen.....
Jag flög själv till Tampa, Freddan åkte till Las Vegas för att jobba på mässan även i år.