Hemdags!!

Vi har hunnit med en hel del sen sist! Shoppat en del, dock inte hysteriskt, utan lugnt och fint! (finns någon som inte håller med)! Ätit gott, vi har turats om med typiskt amerikanskt, japanskt och svenskt, druckit gott vin, southerns comfort varje morgon, middag o kväll( medicin för magen), påstår Kjell, och en och annan drink till det! Ja, det är semester det!!

Bryggan har varit väl använd och även poolen. Det har varit väldigt varmt och lite fuktigt i luften och åskan har mullrat på ganska bra på sena eftermiddagen och kvällen. Molly har inte varit så glad för detta är något som hon inte gillar!

Olle har haft födelsedag och det har firats. Han bestämde att hans kväll skulle firas på Kobé. Vi åt en jättegod middag och vi vi var knökamätta(boxholmskt uttryck!). Vi var där på onsdagskvällen så mor och far kunde vara med!

Han blev firad  på morgonen med frukost på sängen och paket och vacker sång!!

Hans födelsedag kantades med att han fick en stor utmärkelse på skolan. Han blev utsedd till skolans bästa elev 2013-2014, med 3 andra elever!

Fredrik och Carina var i Chicago så Kjell, Yoona och jag var med på den festliga ceremonin på skolan. Det var inte bara elevens prestation utan även bemötande mot lärare, andra elever och annan personal på skolan som primerades genom denna fina statyett. Klart att man var stolt! Olle blev så glad för utmärkelsen!

Vi mumsade på Farmorstårta efter grill och potatisgratäng, som önskats.

Olle för iväg på hockeyturnering till Miami och kom inte tillbaka förrän på måndagkvällen. Vi andra åkte till Ruby Thusday och åt gott .

Vi var ute på sjön, badade och solade och hade det så bra, och umgicks med Filip och Yoona. Mysigt!

Fredrik och Carina kom hem på söndagkvällen, nöjda och belåtna med träffen med sina vänner. På måndagen var det Memorial Day. Fredrik var ledig, så vi åkte till Tampas Down Town. Så fint det var där! Vi lunchade på Jacksons, som låg vid vattnet.

Sista (?) shoppingen följde därefter, till Fredriks och Kjells muntra miner.

Ja, nu har man gjort det sista, och packningen är nästan klar och strax blir det en sista middag på Akropolis. Tack till er alla, hela familjen, för att vi får   komma och vara hos er! Goa Carina, stora kramen till dig, för att du skjutsar, fixar , donar och gör det så kul!!

Bahamas-kryssning!

Efter en eftermidddag med regn och storm ute, såg vi fram mot en kryssning till Bahamas!! Tors-Sön 3 nätter. Vi hoppade glatt ur våra sängar och fixade till oss för att åka till Port Canaveral där båten avgår kl 16.00. Fredrik var kvar hemma och jobbade, så vi för iväg utan honom, Resan dit tog ca 2 timmar.Vi parkerade och blev bussade till båten, fort och lätt! Efter diverse incheckningsprocedurer kom vi ombord. Båten ,Sensation, var en kopia av den vi åkte med för 3 år sedan. Vi började med en god drink och sedan lunch. Molnen lurade i bakgrunden men vi såg dem inte. Man ser bara det man vill se, nämligen SOLEN!

KL. 16.20 kastade vi ankar tillsammans med duggregnet. Näe... vi såg inte det heller... för vi skulle ju till Bahamas, där solen flödar och reggaemusiken dånar!!! Vi knallade runt på båten så vi skulle hitta. KL. 20.15 var det bokat middag på restaurang Ecstasy.Vi träffades innan för att ta ett glas vin . Uppklädda till tänderna, stassade vi in på restaurangen på utsatt tid.Vår kypare hette Richard, och var från Filippinerna. Han hade pluggat in vad vi hette,och var väldigt trevlig på ett ödmjukt sätt. Jaha, det fanna väldigt mycket att välja på. Förrätter, varmrätter och desserter. Gott vin till det! Mmm... tja inte så tokigt!

Efter middagen blev vi stannades på kareoke-stället. Ja, det var blandad kompott, om man säger så! Vissa personer kan verkligen sjunga och vissa är helt tondöva! Men vad gör väl det..det är ju underhållning! Vid tolvtiden kände vi oss redo för hytten, och vi skildes åt efter vår första dag.

Kl. 12.00 fredag, lade vi till i Nassau på Bahamas! Lite halvmolnigt men varmt! Det var ett myller av turister, blandat med de bofasta, på gatorna. Mysfaktorn var hög!! Trevliga, färgglada trähus med balkonger. Det fanns trevliga barer med goda drinkar och öl.

Vid 15-tiden kom det en liten lätt skur och det var lite molnigt. Vi knallade runt och tittade i affärer av olika slag.

Filip, Yoona och Olle stannade kvar i stan men vi vuxna drog oss mot båten och intog en väldigt sen lättlunch, och satt på däck och såg hur regnet tilltog och det började att blåsa upp.

Båten avgick kl. 20.00 och vi åt middag igen. Det gungade rejält, men alla klarade av det. Vi hoppades att morgondagen skulle ge oss soldyrkare, en stor portion med sol!!

Ja!!! Lördagen var helt fantastisk! Härlig bris, klarblått vatten, paraplydrinkar, öl till vissa, ja, vad kan man mer begära!!! Dagen flög iväg och nu var det sista kvällen med Rickard!! Trevligt som tidigare, med ölika inslag av muntration under middagarna!

Ja, nu var det bara att packa och sova sista natten för denna gång!! Vid 10-tiden på söndagen var vi iland och vi styrde färden mot Cory Lake igen och hem till Fredrik och Molly!!

För fler bilder och mer Bahamas kolla in Yoonas blogg  http://yooninja.wordpress.com/

Nu är vi här igen!!

Jaha.., nu fick jag äran att skriva på denna blogg! Inte lätt att efterträda andra som oxå fått äran att gästblogga här!! Men jag gör så gott jag kan, och det blir som det blir!

Så här snabbt har vi aldrig kommit till Tampa! 2 timmar mellan planbytena. Vi hann gott och väl och allt funkade i säkerhetskontrollerna, även för Kjell, som ALLTID blir kvarhållen och ibland inlåst för extra koll.Landade kl. 18.00 på den trevliga flygplatsen i Tampa. Filip och Carina fanns på plats och mötte oss. Så härligt att träffa dem igen!! Fredrik, landade senare och kom till Cory Lake vid 23-tiden. Olle pluggade, och det blev stora kramen (flera till farfar, förstås!!) Tomt här, utan Ida!! Men vi syns när vi kommer hem igen!

Fredagen gick i rasande tempo, långfrukost med mycket prat,sen manikyr o pedikyr och handling till grillkvällen. Efter ett par glas vin och magen nöjd, började tidsskillnaden göra sig påmind och vi dök isäng vid 22.30-tiden.

Lördag, sol och värme, ja då är det stranden som gäller! Men först hämtade vi Yoona på hennes college, för hon slutade där då. Vi packade in hennes grejor sen for vi iväg mot St Petes och åkte hela den vackra kustvägen till Clearwater beach. Det var inte lätt att hitta någonstans att parkera, för alla andra människor hade nog samma mål som vi!! Till slut, fick vi en plats på hotell Hilton. Vi intog lunch och en god, kall och läskande drink på Sand Pearl.
Stranden vär välbesökt, men vi hittade en plats och det var havet som gällde, snabbt! Vattnet ljummet och fint! Mmm...., nu är man i paradiset!
Flera dopp, stora, härligt rullande vågor, sol som bränner på vårt vita skinn, det tar på krafterna och vi var ganska trötta efter denna dag oxå!

Yoona tränar och lär sig svenska och vi pratar mycket, hon hur duktig som helst!! Hon har gjort sushi till oss på lunchen, så gott!!

Söndag; Mors dag här! Olle och Fredrik uppe i ottan för hockeymatcher och var hemma vid 14.30-tiden. Vi satt och planerade lite om vad vi skulle hitta på. Vips, så kollade vi en kryssning, sista minuten! Jaha, Bahamas! Kul!! Men inte vad vi trodde när vi packade våra väskor hemma!! Men kläder till detta fixades och nu är vi resklara! Men inte Fredrik, han hinner inte för jobbets skull. Synd, men så blev det.
På kvällen blev det Mors dag middag på Caf'e Ol'e, en spansk restaurang. Det smakade så gott!

På måndagen blev det bryggan, så varmt!! Tur att poolen finns! Hockey på kvällen för både Filip o Olle. Vi andra satte oss på bryggan och tittade på fullmånen som lyste så fint. Men vi var inte ensamma! Ögon som glimmade på flera ställen, ca 5 meter från bryggan. 3 st. alligatorer, såg vi tydligt! Näe.. nu gick vi upp, inte för att jag tror att de är ett hot mot oss, men det kändes bekvämare!!

Nu ska det packas för några härliga dagar till havs!!!

Slutar nu för denna gång, men kanske återkommer!!/Charina d.ä.

Ut med gammalt o in med gammalt....;)

Idag kom jag äntligen iväg med kläder som vi rensat ut. Fyra välfyllda Ikea bagar blev det, och det trots att både Åsa och Yoona plockat till sig en hel del. Så skönt att ha det gjort. Jag åkte till Platos Closet och fick en del sålt, resten skänktes till Frälsningsarmén.

27 sålda plagg, totalt 75 dollar. Inte så tokigt trots allt. Jag fyndade ett par Miss Me jeans för 30 dollar.

Nu är det fina vädret tillbaka. Fredag och lördag var det regn och åska, så lördagen blev en riktig inneslappar dag. Vi tittar på Sons of Anarchy och hann med ett gäng avsnitt.
I fredags kom Yoona och Caroline hit. Caroline är från Stockholm o pluggar på University of Tampa tillsammans med Yoona, kul!

Jag blev uppvaktad i efterskott och fick vin (rolig flaska) och choklad och ett fint kort, TACK Yoona! (Chokladen uppäten)

Caroline bakade världens godaste morotskaka och så sjöng de Ja må hon leva :)

Olle spelade sin första high school match, som tyvärr slutade med förlust, men med både mål och assist av Olle.

Nähä, dags att gå ut o njuta av vädret!

35 grader och klarblå himmel!