Groundhog Day (Murmeldjursdagen)

Groundhog Day (Murmeldjursdagen) är en festlighet som firas i flera orter i USA och Kanada.

Varje år den 2 februari bedöms hur länge vintern kommer att vara. Därför drivs ett skogsmurmeldjur (en: groundhog) ur sitt bo. Om djuret ser sin skugga, förutsatt att det är klart och ljust väder, pågår vintern i ytterligare 6 veckor.

I andra delar av världen blev evenemanget känt genom filmen Måndag hela veckan (originaltitel: Groundhog Day) från 1993 med Bill Murray och Andie MacDowell i huvudrollerna.

 

Fortsatt trist väder här. Det har småregnat lite nu på morgonen, och det är grått o trist. Fast lite mysigt tycker jag att det är, för då kan jag ligga uppkrupen i soffan med filt och kolla på film med gott samvete:)

Vilken passande film jag hittade!

 

Ikväll är det hockeyträning för både Filip och Olle, och efter det har Filip highschool match. Ska försöka få med mig Ida så hon slipper vara ensam hemma hela kvällen. Då kan vi hinna med en shoppingsväng medans killarna tränar och sen titta på matchen.


Kommentarer
Postat av: Anders

Oh, den filmen är så bra! Måste hyra den nån dag. :-)

2010-02-03 @ 20:09:44
URL: http://40-arspresent.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0