Första skoldagen avklarad!

Det blev en jobbig dag idag, för mig! Olle o jag följde Ida först till hennes klassrum, och när vi skulle gå därifrån så tyckte jag att hon såg så himla ledsen ut, så JAG höll på att börja gråta. (Kunde hålla mig tills jag kom till bilen, där Fredrik väntade men då brast det) Sen snabbt vidare till Olle. Både Olle o Ida fick sätta sig vid sina platser och börja jobba med en stencil. Man skulle ringa in ord som var gömda bland en massa bokstäver, och det har de gjort mycket i sommar, bl a på Fridays, så det kändes ju bra. Men när jag kom hem så kunde jag bara tänka på hur jobbigt o svårt det faktiskt måste vara för dem. Filip är ju lite skillnad, han både pratar och förstår engelska bra. (Sen är det inte mindre pirrigt för honom, med allt nytt!) 
Jag kände mig allafall jätteledsen och orolig för dem, när jag gick här hemma. Så för o tänka på nåt annat så tog jag ett varv runt Cory Lake, kändes skönt efteråt. (Fast jag tänkte bara på barnen hela tiden) Så blev det äntligen dags hämta hem dem! 
Och helt i onödan hade jag oroat mig. Allt hade gått jättebra och de berättade om allt de gjort under dagen, vilken lättnad!
De hade förstått det mesta tyckte de. Ida gillade inte skollunchen, så hon vill ha med sig egen i fortsättningen. Och sen så har de inga raster heller, lite annorlunda mot hemma. Så var det dags att hämta hem Filip, och även han verkade nöjd! Vilka barn alltså, jag är helt imponerad!! Sista lektionen hade de kommit igång o börjat snacka med honom, och ville veta vad saker o ting heter på svenska, och så gillade de hans "accent" :) Det är små klasser här, de är mindre än 20 pers i varje. Ida o Olle kommer ha en "hjälpfröken" och även Filip får extra undervisning om jag fattat rätt. Fredrik o Olle åkte till tandläkaren direkt efter skolan, och i bilen berättade Olle vad fröken gått igenom, bla ordningsregler i klassrummet och vad som händer om man inte sköter sig. Jaha, sa Fredrik, men förstod du allt det där? Då blev han helt fundersam och insåg ju att han faktiskt gjort det! Så nu känns allt toppen igen! Och barnen är oxå glada (de vet ju inte bättre:) men imorgon är skolorna stängda pga orkanen Fay som ska komma! Än så länge så är det fortfarande uppehåll och vindstilla, men lite orolig är man. Vi ska ställa in alla utemöbler i garaget, ifallatt.....och så gäller det att hålla sig uppdaterad via tv:n. Nu blir det middag först och sen ska vi se en film allihopa; Juno. 

Kommentarer
Postat av: Sophia

Vad kul att allt gott så bra. Om en månad kommer ni säkert få tvinga dem att prata svenska hemma så de inte glömmer sitt modersmål :-).

2008-08-19 @ 07:20:03
Postat av: Ingela

Hejsan. Vad skönt att första skoldagen gick så bra. Eftersom det var så jobbigt för Theo när vi flyttade hit till Shanghai så kunde man ju inte veta hur det skulle gå. Men både Olle och Ida är ju äldre än vad Theo var då, så då är det ju lättare. Vi hade ju inga problem med Miranda eftersom hon, precis som Filip kunde en del engelska innan. Men Theo sa att Olle var jätteduktig i engelska när de träffades i sommar hemma hos Engarås. Han förstod allt som Theo skrev när de spelade WOW, sa han. Kul att höra, eller hur? Det hade ju varit bra om Theo varit lika duktig när vi flyttade hit. Jag minns särskilt när han kom hem och berättade att han hade flera läxor och var helt förtvivlad eftersom han inte visste vad han hade för läxa. Det hade han inte förstått. De har ju ett system där man får gult eller rött kort om man missköter sig och han var livrädd att han skule få gult kort när han inte kunde göra läxan. Men då är det bra att man har nära kontakt med läraren - jag hade många samtal och möten med skolan den första tiden. Men nu - 2,5 år senare går det ju som en dans och både Theo och Miranda läser och skriver bättre på engelska än svenska, så nu får vi ett annat problem när vi kommer hem istället :-)



Hoppas allt går bra med Fay också. Det verkar vara läskigt. Vi har ju också haft flera tyfoner här när skolan har varit stängd i dagar. Det är fascinerade vilka krafter som naturen har. När man bor i säkra hus, som vi ju gör, så kan man bara förundras över hur det kan blåsa så oerhört. Men alla lösa saker måste man ta in. När vi bodde i Hongkong blåste det så mycket så vi var tvungen att tejpa alla fönster ifall rutorna skulle blåsa sönder. Man satte tejpen i ett kryss över rutan så den skulle hålla ihop om den gick illa. Läskigt. Men värst är det ju för de som bor i skjul och andra dåliga hus, och sådana finns det ju en hel del av här i alla fall. Men även hos er kan jag tro att det finns fattigare områden som blir hårt drabbade. Hoppas att allt går bra! Du skriver väl på bloggen om hur det gått, hoppas jag.

2008-08-19 @ 08:04:53
Postat av: Toja

Jag blir så IMPONERAD av dina barn. Helt fantastiskt - sitter här helt tårögd. Gud vad skönt att det gick så bra. Förstår absolut hur du kände när du lämnade dem i skolan.

Kram på er alla och hoppas inte stormen blir så farlig.

2008-08-19 @ 10:41:51
Postat av: Jennie H

Hej!

Vilket äventyr ni är med om och vad duktiga ni är alla 5 som klarar av detta. Go "The Åkermark Team"!!!

Håll er inomhus nu och var rädda om er om Fay kommer över, usch inte kul.

Ps, funkar din mailadress??

Kramar Jennie

2008-08-19 @ 18:03:40
Postat av: Cilla

Hej!

Vilket äventyr ni får vara med om, fast Fay tycker jag inte behöver hälsa er välkomna till Florida. Hoppas hon får för sig att byta riktning.

Jag var själv med om en orkan när jag bodde i Florida, som dessbättre bytte riktning under natten. Vi hade det dock väldigt blåsigt. Det gick inte att gå ut... Det såg dock väldigt illa ut och vi sov faktiskt i garderoben tro det eller ej.

Var rädda om er!

Kram Cilla

2008-08-19 @ 20:40:09
Postat av: Ulrika

Så bra att det gick bra!!!

Tänkte på er i går. Fick veta av Gabbi att Ida hade berättat att hon hade haft en bra första skoldag. Heja, heja - till er alla. Är ju en utmaning för alla och en var, detta att börja skolan. Hörs snart.

kram.

2008-08-19 @ 22:54:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0